Hoe hou je trends bij?

“Mama, mag ik een Squeezie?” Twee vragende ogen kijken mij aan, als hij mij mee trekt naar een grote tafel bezaaid met plastic stressballetjes. Squeezies? Eerst waren het toch Spinners? Denk ik bij mezelf. “Nee joh, die zijn allang weer uit!” Met verbazende ogen kijk ik mijn zoontje aan, zo zie je maar hoe snel die trends gaan. Ik heb geen zin om mij mee te laten slepen in deze trend die over een paar weken toch al weer is overgewaaid. Toch knap dat mensen precies op tijd in een trend springen. Ik begrijp natuurlijk wel dat mijn zoontje er een wil. Helaas is hij zijn zakgeld vergeten, dus ik wijs hem erop dat hij dat de volgende keer mee moet nemen. Echter daar gaat de essentie van dit artikel natuurlijk niet over, want jullie zitten waarschijnlijk allemaal niet te wachten op een artikel over Squeezies.

 

Trends zijn er altijd

Trends zijn er eigenlijk altijd. Of het nu gaat om een trend in de mode, op school, in de ICT, eigenlijk zijn er overal trends. Een goede voorbeeld hiervan is natuurlijk mijn verhaal over de Squeezie. Sommige trends blijven lang, sommige trends zijn langzaam, sommige trends worden uiteindelijk een levensstijl of iets wat ingeburgerd raakt in de maatschappij, maar de meeste trends verdwijnen gewoon weer. Het is nooit te voorspellen wanneer iets een trend wordt. Een ding dat wel vaststaat is dat trends er altijd zullen zijn.

 

De HSL onder de trends

De ontwikkeling in trends moet je eigenlijk als een groot treinnetwerk zien. Zo heb je: boemeltreinen, stoptreinen, sneltreinen en hogesnelheidstreinen. Sommige treinverbindingen worden zo populair dat ze worden veranderd van boemeltrein in hogesnelheidstrein. De ontwikkeling van de sociale media is begonnen als boemeltrein, maar al snel omgezet in een hogesnelheidslijn. Social Media is een blijvende trend die zich in sneltreinvaart ontwikkeld. Maar hoe hou je zo’n trend nou bij? Hoe weet je nou of je met de juiste trend mee lift? Welke social media past nou bij jouw bedrijf? Hoe kan je erop inspelen? Dit zijn allemaal vragen die van belang kunnen zijn om de juiste trend op social media gebied bij jouw bedrijf te vinden. Alleen met de juiste informatie kan je een goede marketingstrategie genereren.

 

Maar hoe hou je zo’n trend nou bij?

Trends bijhouden is bijna een sport. Allereerst is het belangrijk om te weten dat trends  meestal niet in Nederland ontstaan.Veel trends ontstaan in Amerika en Japan. Lees artikelen uit deze landen en houdt de social media daar bij. Stel bijvoorbeeld je Twitter in met een Twitterdesk, zo kan je instellen welk onderwerp je interessant vind, als iets een trend is weet je dat gauw genoeg. Praat met mensen zoals: vrienden, collega’s en mensen op social media. Vraag wat ze inspireert en  aanspreekt. Dit zijn een aantal kleine stapjes die je kunnen helpen om trends bij te houden. Toch blijft het natuurlijk lastig zeker wat Social Media betreft. Eigenlijk is dat een dagtaak. Maar alle kleine beetjes helpen. Ook in de Social Media trend verandert er continu van alles. De ene groep gebruikte eerst veel Twitter en nu weer meer Facebook. Zo verandert alles continu. Houdt het dus goed bij als je het belangrijk vindt om met trends in te spelen op je bedrijf.

Hoe weet je nou of je met de juiste trend mee lift?

Het is altijd lastig te weten of iets juist is. Allereerst moet je kijken of jouw doelgroep het interessant vindt of erbij zit. Als je dat weet, dan zit je al voor een heel groot deel op de juiste weg.

Welke social media past nou bij jouw bedrijf?

Je moet kijken wat voor soort klanten jij hebt. Heb je veel klanten die tussen de 13 en 18 zijn? Pak dan een Social-Media kanaal die bij deze groep populair is zoals bijvoorbeeld: Tumblr en Snapchat. Het is wel belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, zou je in dit geval Facebook pakken dan zou je al een hele grote plank misslaan daar deze doelgroep Facebook niet veel gebruikt. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar daarmee wil ik wel aangeven dat het belangrijk is om goed te kijken naar je doelgroep. In het geval van Myweb heb ik gekozen voor Linkedin en Google+. Dit vanwege het feit dat ik voornamelijk voor en met bedrijven werk en deze bijvoorbeeld veel op Linkedin zitten.

Hoe kan je erop inspelen?

Door goed te kijken naar wie je doelgroep is en wat hun gedrag is kan je goed op hun inspelen. Dit is echter wel erg lastig en vraagt veel tijd. Ook ik vind dit nog steeds lastig. In het geval van Mirweb speelt Mirweb in op de blog trend, daarom plaatst Mir Web artikelen op Linkedin en Google+.

 

Voor mij is het natuurlijk ook nog een gokje en leren. Toch zeg ik altijd tegen mijzelf aldoende leert men. Tuurlijk ik heb veel gelezen, cursussen gevolgd en dingen uitgeprobeerd, maar dan nog is het altijd de vraag of iets aanslaat. Het is in ieder geval een vaststaand gegeven dat het ook belangrijk is voor een webdesigner en tekstschrijver om op de hoogte te zijn van alle trends en ontwikkelingen in Social-Medialand. Ik moet immers mijn klanten weer helpen met het werven van hun klanten. Hiermee kan ik weer in spelen op SEO en een goede website in elkaar zetten. Kortom het is belangrijk dat Mirweb van alle markten thuis is. Ik ga in ieder geval aan de slag met mijn blogartikelen en ik hoop dat jullie meelezen en er wat van opsteken.