Michael Jackson werd beroemd om zijn creativiteit en onderscheidde zich van de massa. Billie Eilish doet haar eigen ding en scoort hit naar hit. Beiden zijn succesvol en waarom:

“Omdat zij zichzelf onderscheiden en niet mee lopen met de massa”.

Schrijf onderscheidende teksten!

Ik ben zelf een fervent blog-lezer, helaas vind ik weinig “eenhoorns” tussen de kudde paarden. Veel webteksten en blogs zijn geschreven voor de zoekwoorden en niet voor de bezoeker. Weinig bedrijven onderscheiden zich en richten zich op wat de massa wil. Toch, hebben de “eenhoorns” het meeste succes. Zo is ‘Sochicken’ een veelbezochte website. Waarom? Jelle onderscheid zich en schrijft vanuit zijn eigen passie. Veel artikelen en blogs zijn eenheidsworsten. Ze worden ingezet als marketingmiddel, maar vergeten de lezer.  Ik betrap mezelf daar ook nog wel eens op. Schrijven is niet altijd makkelijk en je schrijft al snel standaardteksten.

Een onderscheidende tekst schrijven is lastig. 

Een onderscheidende tekst schrijven is nog niet zo makkelijk. Ik probeer het keer op keer en het is mezelf nog niet gelukt. Raar, want voor bedrijven schrijven gaat me goed af. Als ik voor mezelf schrijf, dan schrijf ik nog steeds te veel vanuit expertise. Ik loop continu in de val. Ik wil mezelf onderscheiden van de massa, maar juist door er zo expliciet mee bezig te zijn, ben ik meer bezig met hoe het hoort, dan dat ik mezelf onderscheidt. In de val lopen is dus zo gebeurt, maar aldoende leert men. Ik leer van de teksten die ik voor mijn klanten schrijf. Deze leermomenten probeer ik toe te passen in mijn eigen teksten. In mijn ogen komt het doordat ik de expert wil uithangen. Dat werkt niet. Ik weet het zo goed, toch blijft de valkuil open. 

 

Ik heb enige tijd geleden een lijstje opgesteld. Op dat lijstje staan tips waarmee ik mezelf kan onderscheiden. Sinds ik dat lijstje bijhoudt schrijf ik zoals ik ook voor mijn klanten schrijf. Ik ben in het dagelijkse leven een “eenhoorn”. Waarom zou ik dan een paard willen zijn?

In onderstaand lijstje som ik op hoe ik een onderscheidende tekst schrijf:

 

12 tips voor het schrijven van een onderscheidende tekst. 

 

1.Schrijf de tekst vanuit jezelf!

Probeer een ander die succesvol is niet te imiteren. Schrijf de tekst vanuit jezelf. Wat zijn jouw drijfveren? Wat zijn je expertises? Wat maakt jou uniek? Mijn schrijftaal is uniek, daarmee onderscheid ik mezelf. Waarmee onderscheidt jij je bedrijf? Wat voor teksten schrijf jij?

 

2.Gebruik je creativiteit als je teksten schrijft!

Door op creatieve wijze met woorden te spelen schrijf je creatieve teksten. Door onderwerpen te kiezen die nog niet veel online te vinden zijn schrijf je onderscheidende teksten die van de creativiteit bruisen. 

3. Wees geen blaaskaak in je tekst!

Schrijf je alleen maar teksten om je diensten te verkopen? Dan haken mensen waarschijnlijk snel af. Bluf niet, wees geen blaaskaak. Teksten die blaken van het zelfvertrouwen kunnen juist wantrouwen oproepen. 

4. Schrijf doorlopende teksten!

Teksten die makkelijk lezen en goed doorlopen worden sneller gelezen. 

5. Wees eerlijk!

Eerlijkheid duurt altijd het langst. Schrijf geen teksten die nergens op slaan. Wees eerlijk en zeg wie je bent als bedrijf. Klanten zoeken betrouwbare mensen, zeker nu het internet vol staat met bedriegers. Wees jezelf en laat zien dat je eerlijk bent. 

6. Kom met een pakkende inleiding!

Lezers haken af als ze een standaard inleiding lezen. Door een pakkende inleiding te schrijven trek je meer bezoekers. 

7. Maak je tekst niet te lang!

Grote lappen tekst schrikken af. Door je tekst kort en krachtig te houden en er nuttige informatie in te zetten trek je bezoekers. 

8. Zorg voor samenhang in je tekst!

Teksten die van de hak op de tak springen zijn onleesbaar. Mensen lezen moeilijker vanaf een scherm dan vanaf papier. In het artikel “ Schrijf voor het scherm”, vind je meer informatie over schrijven van aangepaste teksten voor schermlezers.  Creëer overzicht en onderscheidt jezelf met je indeling. 

 

9. Geef relevante informatie!

Teksten die alleen maar over zoekwoorden gaan worden al snel gemeden. Veel mensen lezen niet, maar scannen een tekst. Door relevante informatie te geven trigger je mensen en trek je uiteindelijk klanten. 

10. Laat jouw passie zien!

Jij hebt waarschijnlijk passie voor je werk. Laat zien wat je doet. Leg je passie erin. Ben je timmerman en ga je helemaal op in het maken van konijnenhokken. Schrijf dan over je passie voor konijnenhokken. Mensen voelen je passie en lezen tussen de regels door. Ze zullen minder snel afhaken. 

11. Schrijf vanuit je hart!

Wie vanuit het hart schrijft trekt de juiste mensen aan. Je laat echt zien wie je bent. jij bent die eenhoorn en dat laat je voelen als je schrijft vanuit je hart. 

12. Schrijf met overtuiging!

Schrijf met overtuiging. Je hoeft de mensen niet te overtuigen met je tekst, maar je dient mensen te laten voelen dat je vanuit overtuiging schrijft.

 

Op Mirweb vind je nog meer interessant blogs die jou wegwijs maken in de wereld van webteksten. 

 

Mirweb schrijft vanuit haar hart en doet dit ook graag voor jouw bedrijf. Trek klanten met de juiste tekst. Ik help je hier graag bij. Je kunt contact opnemen met mij door een e-mail te sturen. 

 

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)