De digitalisering heeft veel veranderd in de manier waarop je als bedrijf jouw marketingstrategie invult. Veel bedrijven richten zich op digitale communicatie. Informatie is dankzij het internet namelijk meteen beschikbaar. De inzet van digitale communicatie heeft er niet voor gezorgd dat de manier waarop een marketingstrategie wordt ingezet is veranderd. Het heeft er alleen voor gezorgd dat de manier waarop je marketing voor je bedrijf inzet veranderd. De marketingstrategie van je bedrijf is nog steeds hetzelfde. Het enige verschil is nu dat online marketing een belangrijkere positie heeft ingenomen. Mirweb helpt jou als bedrijf om online marketing binnen jouw marketingstrategie toe te passen.

Wat houdt strategische marketing in?

Toen ik met Mirweb begon is dit een van mijn grote valkuilen geweest. Ik had geen goede marketingstrategie en ik wist niet zo goed wat het inhield. In de basis was het mij wel duidelijk, maar het feit dat ik nog geen klanten bereikte liet mij zien dat mijn strategie beter kon. Ik heb ontdekt dat een goede marketingstrategie veel meer inhoud, dan een paar simpele regels. Op dit moment weet ik de juiste basis voor een goede marketingstrategie. Het gaat veel dieper dan je denkt, ik kan er zelfs nog tientallen artikelen overschrijven. Strategische marketing is altijd van groot belang, alleen door de opkomst van de digitalisering is dit veranderd. In dit artikel vertel ik je hoe je online marketing in jouw marketingstrategie kunt toepassen. Maar hoe moet je dat toepassen, als je zelf niet weet wat strategische marketing inhoud?

Heel kort samengevat is strategische marketing: De manier waarop afnemers op een duurzame manier waarde kan worden geboden aan de afnemers. Deze manier is in de perceptie van die afnemers superieur- en onderscheidend. Het gaat er ook om op welke manier er onderscheidt wordt gemaakt ten opzichte van de concurrenten. Heel simpel gezegd: Welke strategie zet je in jezelf te onderscheiden van de concurrent? (Bron: Marketing strategie Frambach & Nijssen, 2017)

Dit zijn natuurlijk hele dure woorden. Want wat is nou op duurzame wijze? Als ik denk aan duurzaamheid, dan denk ik gelijk aan het klimaat. Hier wordt natuurlijk mee bedoeld dat gaat om een strategie die op de lange termijn wat opleverd.

Is de marketingstrategie door digitalisering veranderd?

Nee, alleen de manier waarop je als bedrijf keuzes maakt is veranderd en hoe je jouw marketing inzet. De digitalisering heeft tot dus ver zodanig effect op jouw marketingstrategie dat je bepaald: Of je digitale markering inzet? Hoe je digitale marketing inzet? Of het effect heeft op de klanten? Je kunt hierbij al heel snel denken aan: het verzamelen van gegevens (reviews, vragenlijsten, enquetes) of je kunt Beacons inzetten. Dit zijn apparaten die een signaal uitzetten en via de Smartphone van jouw klant oppikken wat je klant wilt. Loopt een klant je winkel binnen en registreert een Beacon gegevens van jouw klant? Dan kan het zijn dat jouw klant automatisch een aanbieding van jouw nieuwste kookboek binnenkrijgt. De digitalisering zal alleen nog maar verder doorzetten. Ook op het gebied van online marketing zal hier nog veel verandering inkomen. Door deze veranderingen is het belangrijk om je marketingstrategie regelmatig te toetsen op zijn haalbaarheid.

Hoe geef je een goede marketingstrategie vorm?

Voordat je online marketing inzet is het belangrijk dat je weet hoe je jouw marketingstrategie vorm geeft. Deze kun je vormgeven aan de hand van de volgende vragen:

  1. Wat wil de organisatie bereiken?
  2. Wat is de huidige situatie- en de toekomstige situatie in de markt? Wat zijn de kansen en de bedreigingen?
  3. Wat zijn de mogelijkheden en competenties van de organisatie op technisch, financieel en organisatorisch gebied? Wat zijn sterke- en zwakke punten?
  4. Tot welke conclusies kom je als je deze sterkte- en zwakke punten bekijkt in relatie tot de kansen- en bedreigingen? Wat moet de organisatie doen om in de toekomst succesvol te blijven?
  5. Hoe kan de organisatie de markt het beste segmenteren en welke keuze maakt de organisatie met betrekking tot doelmarkten en positionering?
  6. Wat moet de organisatie aanpassen om dit te realiseren? Hoe komt de nieuwe marketingmix er op hoofdlijnen uit te zien?
  7. Wat moet er gebeuren op technisch, financieel- en organisatorisch gebied om dit te realiseren?

(Bron: Basisboek online marketing, Marjolein Visser en Berend Sikkenga, Hoofdstuk 2.2. blz 31)

Hoe stel je jouw missie vast?

Toen ik begon met Mirweb merkte ik dat ik geen duidelijke missie had. Ik deed eigenlijk maar wat, want ik kreeg toch wel wat opdrachten. Mijn missie is nu: “Dat ik jou als klant begeleid om online marketing op de juiste manier in te zetten en daarmee klanten te bereiken.” Dit is al een veel duidelijkere missie dan: “Ik rommel maar wat aan en vertel klanten wat ik doe.” Ik leg hier kort uit hoe je een goede missie vaststelt. Allereerst is het van groot belang dat je voor jezelf vaststelt wat jouw verwachtingen van de toekomst zijn. Je schrijft duidelijk op wat je wilt bereiken en hoe je meer klanten wilt bereiken.

Welke rol speelt online marketing bij het vaststellen van een missie?

Als je gebruik wilt maken van online marketing en deze wilt toepassen bij het vaststellen van je missie, wat mede weer zorgt voor een goede marketingstrategie, is het van belang dat je in kaart brengt wat de technologische ontwikkelingen zijn op dat gebied. Zo heeft de opkomst van het internet ervoor gezorgd dat er op een andere manier wordt gecommuniceerd, maar ook geconcurreerd met je klanten. Kijk allereerst naar wat de ontwikkelingen in de digitale markt zijn:

  • Wat zijn je kansen?
  • Wat zijn de sterke- en zwakke punten van jouw bedrijf?
  • Wat biedt digitalisering jou?
  • Hoe doen je klanten het?
  • Wil je online marketing volledig benutten?
  • Of is online marketing slechts een middel voor je communicatie of productie?

Het uiteindelijke doel is dat je jezelf doormiddel van online marketing onderscheidt van de concurrent en op tie manier een plek in het hoofd van de consument probeert te bereiken. Dit zijn belangrijke keuzes en vormen de basis voor de juiste marketing strategie.

Hoe zet je online marketing in bij jouw basis marketingstrategie?

Het is allereerst belangrijk dat je voor jezelf bedenkt in hoeverre online marketing deel uitmaakt van jouw organisatie. Wil je het volledig benutten? Of wil je het slechts als middel gebruiken om je doel te bereiken?

Wat voor invloed heeft online marketing op het business model?

Door alle ontwikkelingen in de digitalisering heeft het internet eraan bijgedragen dat de manier waarop producten worden aangeboden al veranderd zijn. Er zijn veel minder fysieke winkels, je ziet veel minder reclame folders- en mensen worden op een andere manier benaderd. Zo wordt er zelfs gebruik gemaakt van influencers op social media en wordt er via het internet gemeten waar de behoeften van consumenten liggen. In deze zin heeft online marketing veel invloed op het business model. Er wordt per slot van rekening veel meer gedaan op het internet en daardoor richten bedrijven zich meer op een andere manier van ondernemen. Uber werkt bijvoorbeeld alleen maar digitaal, terwijl Hennes & Maurits nog een fysieke winkel ernaast heeft. Toch heeft de Hennes&Maurits destijds besloten om ook een webshop te beginnen, doordat het gedrag van de klant veranderde. Aan de hand van het Bussiness Model Canvas, waar ik later nog een uitgebreider artikel over schrijf, kun je kijken hoe jouw businessmodel eruit ziet en hoe je online marketing inzet.

Wat voor rol speelt de nieuwe technologie op jouw online marketing- en bedrijfsstrategie?

Er zijn veel veranderingen gaande op het gebied van nieuwe technologie. We zijn er op dit moment nog lang niet, er komen nog veel meer veranderingen aan. Zo zal de klant op den duur veel meer keuzes zelf kunnen maken. Er zijn zelfs concepten waarbij de klant helemaal online zijn pak samenstelt en deze dan opgestuurd krijgt, dit gebeurt met een speciaal programma. Internet is voortdurend in beweging en het is daarom ook van belang dat je jouw online marketing strategie daar ook op aanpast. Het is per slot van rekening een sleutel die je nodig hebt om tot succesvolle online marketing te komen.

Mijn eigen strategie is inmiddels al heel erg bijgesteld. Toch, is het belangrijk om te blijven analyseren en de digitalisering in de gaten te houden. Deze wereld veranderd snel en daarom is het goed als je met de juiste strategie werkt.

Lees ook mijn artikel: Waarom is social media beheer belangrijk? Dit artikel vormt een belangrijke schakel in combinatie met de juiste marketing strategie.

Heb je nog vragen? Of wil je mijn hulp? Neem dan contact met mij op! Mirweb helpt je om samen met jou de juiste marketingstrategie te bepalen.

Please follow and like us:
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
LinkedIn
Share