Een goede website is: actueel, relevant en origineel. Dit zijn de kernwaarden waaraan een website moet voldoen. Voldoet uw website aan deze drie kernwaarden? Dan kun je beginnen met het schrijven van een web-tekst. De vorm van een goede web-tekst is net zo belangrijk, als de inhoud. Voordat u begint met het schrijven van een tekst is er nog een belangrijke stap nodig namelijk: het kiezen van de juiste toon.  In dit artikel geven we u antwoord op de vraag:

“Hoe kies je de juiste toon voor een goede tekst?”

Waarmee moet je rekening houden als je de juiste toon voor een web-tekst zoekt?

Indien u de juiste toon voor uw web-tekst zoekt dient u rekening te houden met een aantal zaken. Allereerst is het belangrijk dat u rekening houdt met de belevingswereld van uw doelgroep.Daarnaast dient u rekening te houden met: passende informatievoorziening en passend taalgebruik. De toonzetting van een tekst noemen we de tone-of-voice. Het gaat er dan niet om wát u zegt, maar hóe u iets zegt. De tone-of-voice moet passen bij de identiteit van uw bedrijf.

Hoe kies je de juiste tone-of-voice?

We hebben u nu kort vertelt waar u op moet letten als u een tone-of-voice zoekt voor uw web-tekst. Het is niet makkelijk om de juiste tone-of-voice te kiezen. Wat vooral belangrijk is dat u weet hoe u deze tone-of-voice kiest. Dit doet u door uzelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie zijn mijn klanten?
  • Wat verwachten mijn klanten?
  • Wat voor taal spreken mijn klanten?
  • Wat voor taal wilt u spreken?
  • Kiest u voor een formele taal en gebruikt u overal u?
  • Of kiest u voor informeel, en gebruikt u overal je?
  • Wat wil ik uitstralen?
  • Moet ik enthousiasmeren?
  • Moet ik concreet zijn?
  • Op welk taalniveau moet ik spreken?

Indien u al deze vragen weet je beantwoorden, heeft u gelijk de juiste basis voor een goede tone-of-voice voor uw website. Om u een voorbeeld te geven heb ik bovenstaande vragen hieronder uitgewerkt. Deze heb ik beantwoord voor de website van Mirweb. Zo vond ik de juiste tone-of-voice.

Wie zijn mijn klanten?

Mijn klanten zijn zakelijke klanten in met midden-en-kleinbedrijf. Ik heb ook veel klanten die een eigen website beheren.

Wat verwachten mijn klanten?

Mijn klanten verwachten van mij dat ik beleefd ben, zakelijk, maar mezelf in leef in hun klanten. Ik vraag mijn klanten altijd wat voor tone-of-voice ze spreken.

Wat voor taal spreken mijn klanten?

De klanten die ik werf voor Mirweb zijn over het algemeen allemaal zakelijke klanten. Het zijn mensen zoals u die een eigen webshop, website, marketingbedrijf, makelaardij, bakkerszaak, vereniging of andere zaak beheren. Over het algemeen werk ik dus met zakelijke klanten en zijn deze ook nog eens zeer divers. De ene klant die spreekt mij zeer formeel aan, en de andere klant spreek mij zeer informeel aan. Omdat ik het zelf fijner vind om een lijn te trekken, heb ik besloten om mijn taal zeer neutraal te houden.

Wat voor taal wilt u spreken?

Ik wil een taal spreken die vrij algemeen en neutraal is. Dit omdat ik beschik over een zeer ruime klantenkring.

Kiest u voor een formele taal en gebruikt u overal u?

Sommige van mij klanten dien ik met u aan te spreken. Sommige ook niet. Omdat ik het beleefder vind om vanuit de aan mij standaard geleerde beleefdheidsvorm te spreken, spreek- en schrijf ik alles formeel. Indien een klant een informele tekst wenst kan ik altijd nog kiezen voor je. Ik heb geleerd om u standaard te gebruiken en je indien men het aangeeft.

Of kiest u voor informeel, en gebruikt u overal je?

Ik gebruik alleen je indien een klant dit aangeeft.

Wat wil ik uitstralen?

Ik wil betrouwbaarheid- en professionaliteit uitstralen.

Moet ik enthousiasmeren?

Dit is afhankelijk van de soort tekst die ik moet schrijven. Voor mijn eigen teksten dien ik soms enthousiast te zijn, maar soms ook zeer zakelijk en rustig.

Moet ik concreet zijn?

Dit is altijd belangrijk als ik een tekst schrijf. Een klant heeft niets aan een tekst waar ik veel vertel, maar uiteindelijk geen relevante informatie geef.

Op welk taalniveau moet ik spreken?

Gezien de diversiteit van mijn klanten moet ik op een taalniveau spreken die voor iedereen toegankelijk is.

Nadat ik alle vragen voor mezelf had beantwoord heb ik uiteindelijk de juiste tone-of-voice voor mijn teksten gevonden. Het is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Door voor jezelf een overzichtje te maken, vind u zo de juiste tone-of-voice voor uw teksten.

Wat moet ik doen als ik de juiste tone-of-voice niet kan vinden?

Aan de hand van bovenstaande vragen zult u heel makkelijk een basis vinden voor de juiste toon. Toch, kan het nog steeds lastig zijn. Indien u de juiste tone-of-voice nog steeds niet kunt vinden, kunt u tips lezen op het internet. Ook kunt u de hulp van Mirweb inschakelen. Mirweb beschikt over de juiste expertise en kan samen met u kijken wat de juiste tone-of-voice voor uw website- en webteksten is. Bent u geïnteresseerd? Neem dan contact op met Mirweb.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)