Een boek waar je echt wat aan hebt!

Ruim 19 jaar geleden begon Justin Hall met het online vastleggen van zijn dagelijkse bezigheden. De New York Times Noemde hem destijds niet voor niets ‘The Founding Father of Personal Blogging’. John Barger riep de term ‘weblog’ in het leven, waarna het uit pure luiheid door Peter Merholz werd afgekort naar blog. Daarna nam het bloggen een grote vlucht en inmiddels zijn er online talloze blogs te vinden. Ook in Nederland nam het bloggen een enorme vlucht en Karin Ramaker is een van ‘Nederlands’ eerste bloggers. De eerste ‘blogs’ waren nogal persoonlijk- en primitief, inmiddels is daar verandering in-gekomen en zijn het prachtige ‘online magazines’. Bloggen was eerst vooral bedoeld voor persoonlijke doeleinde, echter heeft de zakelijke markt het bloggen ook ontdekt. Bedrijven zetten hun ‘blog’ in om de klant te informeren- en inspireren en aan hen te binden. Ik zelf vind ‘bloggen’ een prachtig fenomeen omdat ik op deze manier klanten op een persoonlijke manier kan bereiken en van informatie kan voorzien. Toen ik net met ‘bloggen’ begon ben ik niet zoals de meeste bloggers doen met een eigen blog gestart. Nee, ik ben vooral eerst begonnen met gast blogs om op deze manier het bloggen onder de knie te krijgen. Ik weet niet of het de meest slimme zet is geweest, achteraf was het goed geweest om ook al met mijn eigen blog te starten. Dingen lopen zoals ze lopen en ik kan je zeggen ik heb er geen spijt van. Voor mij was dat op dat moment mijn weg. Doordat ik ben begonnen als gast blogger heb ik diverse kanten meegekregen van het bloggen. Helaas, waren het vaak erg saaie en zakelijke-blogs die vooral gericht waren op het spammen van zoveel mogelijk zoekwoorden. Toen ik met ‘Mirweb’ begon schreef ik dan ook erg marketing gericht en er zat geen persoonlijke ‘touch’ in mijn teksten. Om deze reden besloot ik om mezelf meer in het bloggen te gaan verdiepen en in mijn zoektocht naar de juiste literatuur vond ik het boek: “Beter Bloggen van Karin Ramakers”. Meteen na het lezen van dit boek begreep ik wat ik fout deed en ik heb er veel van geleerd. Zoveel dat ik nu een review schrijf over dit boek om op deze manier mijn kennis met jullie te delen.

Waarom zou jij Beter Bloggen moeten lezen?

Het boek beter bloggen leert je hoe je op een persoonlijke maar toch zakelijke manier kunt bloggen. Het is duidelijk uitgelegd en beschrijft alles in stappen. Hieronder vertel ik meer over de inhoud en dan kom je er ook achter waarom je dit boek zou moeten lezen, als je goed wilt leren bloggen.

Werkboek

Het boek is niet alleen een leesboek, maar ook een werkboek. Karin Ramakers heeft diverse opdrachten in dit boek verwerkt. Ik vind dit erg prettig werken op deze manier werd ik zelf aan het werk wordt gezet in plaats van dat ik alleen maar lees. Voor mij werkt dit prettig, zo kan ik alles wat ik geleerd heb direct toepassen. Dit is dan ook echt leren bloggen doordat je aan het werk bent en niet even alleen maar alles leest. Zo leer je om alle opgedane kennis te verwerken in een blog-artikel.

Goede voorbeelden

Karin Ramakers werd veel met voorbeelden dit leest prettig, want op deze manier weet je meteen wat ze bedoeld. Ik zelf kan natuurlijk in een blog-artikel een heel subjectieve zin neer zetten zoals: ‘Als je persoonlijker schrijft dan trek je meer klanten’. Maar weet jij nu hoe je persoonlijk moet schrijven? Komt het bij jou aan? Bij mij in ieder geval niet. Zou ik schrijven vanuit een voorbeeld en iets omschrijven wat ik heb meegemaakt wat van toepassing is op het onderwerp dan begrijp je het waarschijnlijk beter. Bij mij heeft het geholpen waardoor ik tegenwoordig ook meer met voorbeelden ga werken.

Stappen

Karin Ramakers werkt in haar boek met diverse stappen. Ik heb vaak dat ik maar lukraak begin met schrijven en uiteindelijk kom ik in een dip terecht. Ik kan dan helemaal niets meer schrijven en uiteindelijk wordt het artikel dan tien keer niks. Karin neemt je echt mee in het boek en vertelt in diverse stappen hoe je met bepaalde situaties- en problemen om kunt gaan. In deze stappen legt ze uit hoe je verder moet en deelt ze alles duidelijk in. Dit leest erg overzichtelijk en hierdoor kreeg ik meteen overzicht in mijn problemen. Ik wist meteen na het lezen van de eerste stap wat ik moest doen. Dit is dan ook zeer ‘typerend’ aan haar schrijfwijze en dat maakt ook dat het een fijn boek is om te lezen.

Beter Bloggen leert je echt beter bloggen!

Je zult wel merken aan mijn opmerkingen dat ik helemaal ‘lyrisch’ ben over dit boek. Dat je nu al bij deze alinea bent betekend al dat ik jou heb geïnspireerd. Kun je nagaan hoe inspirerend dit boek is. Ik heb echt veel geleerd door dit boek te lezen en ik ‘blog’ er zelf beter door. Of ik nu echt al beter kan bloggen is natuurlijk te bezien, want ik heb tot nu toe nog niet veel lezers. Dit komt wellicht ook omdat ik dit artikel nog niet online heb gezet en ik dit boek pas enkele maanden geleden heb gelezen. Het boek moet zich dus nog bewijzen. We zullen dus zien hoeveel lezers deze review behaald. Aan de hand daarvan kan ik waarschijnlijk echt zeggen of ik beter ben gaan bloggen. Desalniettemin vind ik zelf toch dat ik in de kop van deze alinea moet zetten dat: “Beter Bloggen je echt beter leert bloggen, want in mijn ogen is het ook echt zo. Ik merkte het aan mijn blog-artikelen die ik van de week voor een aantal klanten schreef. Ik gaf er makkelijker een persoonlijke ‘touch’ aan en ik bleef toch zakelijk gericht. Mijn klant was tevreden en merkte het zelfs ook op. Ik merk het op dit moment ook nu ik dit artikel schrijf, ik ben niet bang meer om persoonlijk te zijn in mijn teksten en dat was ik van te voren wel. Dit fenomeen is wat het boek ‘Beter Bloggen’ sterk maakt. Karin Ramakers vertelt op een speelse manier hoe je persoonlijkheid in je teksten kunt brengen, dit doet zij op zo’n goede en geraffineerde wijze waardoor je er ook echt wat van leert.

Nu weet je mijn mening. Dat is natuurlijk allemaal leuk- en aardig, maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Je hebt er meer aan als ik je vertel wat je van dit boek leert en hoe je beter kunt bloggen. Hieronder zal ik je een lijstje geven met de dingen die ik van dit boek hebt geleerd. Zo weet je meteen waarom jij dan ook beter zult leren bloggen:

• Karin leert je hoe je uit een zogenoemd ‘Writers Block’ komt. Dit houdt in dat je niet weet wat je moet schrijven, je loopt vast en het lukt niet. Zij legt je in stapjes haar fijn uit hoe je dit moet voorkomen en hoe je verder moet.
  • Je leert om je eigen schrijfstijl te blijven gebruiken. Ik ben vaak geneigd om heel erg zakelijk- en marketing te schrijven. In mijn ogen lijken al mijn teksten dan ook op die van andere, dat is mijn valkuil.
  • Ik heb geleerd om een persoonlijke touch in een blog te brengen. Karin heeft hier ervaring mee en vertelt je hoe je op de juiste manier in een zakelijke blog persoonlijk kunt zijn. Dit is belangrijk omdat het werkt voor klantenbinding. Logisch, want veel potentiële klanten zijn de standaard verkoopteksten wel beu en willen meer persoonlijkheid.
  • Je leert om breder te denken dan de standaarden. Karin sprak mij op zo’n goede manier aan met haar boek waardoor ze mij stimuleerde om verder te denken. Ik werd er creatiever van en ik leerde dankzij haar boek om niet in hokjes te denken, maar vooral vanuit mezelf. Dit is ook wat Karin sterkt maakt, ze schrijft echt in haar eigen stijl en dat is natuurlijk erg belangrijk. Zeker als je tussen alle ‘blogs’ uit wilt springen.
  • Je wordt origineler in je onderwerpen en je neemt er echt de tijd voor om erover na te denken. Karin die laat zien dat ‘bloggen’ niet bedoeld is om platte – en verkoopteksten te delen. Zo snel even wat schrijven werkt niet zegt ze, en daar heeft ze gelijk in. Ik vind schrijven geweldig en ik schrijf veel voor klanten. Deze blogs worden veel gelezen, maar mijn eigen blogs niets. Na het lezen van dit boek ben ik erachter gekomen dat dit de oorzaak is, daarom zet ik dit ook in dit lijstje omdat dit een belangrijk punt is om van te leren.

Conclusie

Ik denk dat ik nog wel twintig pagina’s over dit boek kan schrijven. Het is voor mij gewoon echt een ‘Eye Opener’ geweest. Nu maar hopen dat deze review ook meer lezers op gaat leveren. Eigenlijk, zit ik maar wat te raas kalken, want het is niet mijn doel van deze review. Ik wil gewoon mijn ervaring delen zodat jij op deze manier weet dat dit een boek is wat jouw kennis- en inzicht echt kan verrijken. Het kan je helpen om beter te bloggen en bloggers beter te begrijpen. Het is een goede manier om klanten aan je te binden, maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe. Met dit boek krijg je hier inzicht in. Ik heb dit inzicht nu gekregen en ik groei nog elke dag. Ik vind het belangrijk om deze kennis met je te delen daar het jou kan helpen. Kennis is goudwaard en zeker met dit boek. Mocht je na het lezen van deze review de smaak te pakken hebben dan raad ik je zeker aan om dit boek te bestellen. Denk je: Miriam die heeft veel van dit boek geleerd zeg, en ik heb zelf geen zin om te gaan bloggen, dan kun je natuurlijk altijd mij inschakelen om een blog tekst voor je te schrijven. Die keuze is natuurlijk aan jou. Ik heb de kennis en breidt die elke dag uit door boeken te lezen en cursussen te volgen. Aan mij heb je natuurlijk zeker iets. Ik zit hier echter niet om mezelf te verkopen, maar puur om jou een tip te geven zodat jij verder kan. Een helpende hand- en tip is immers de manier om iets onder de knie te krijgen. Als ik dat op deze manier kan doen is dat natuurlijk prachtig.

De komende tijd ga ik op een andere manier bloggen. Je kunt mijn andere blogs vinden op mijn blog pagina. Wellicht heb je iets aan mijn adviezen zoals: …………………….

Ik ga nu in ieder geval naar bed toe, want rust is ook belangrijk om creatief- en productief te zijn. Ik zou zeggen houd mijn blog in de gaten en volg mijn tips- en lees mijn reviews.

Please follow and like us: