Op dit moment heb ik mijn artikel op LinkedIn geschreven. Ik vind het nog steeds ontzettend spannend om op LinkedIn te beginnen met online marketing. Tot nu toe heb ik met mijn andere kanalen nog niet het gewenste effect bereikt. Zodoende dat ik nu LinkedIn inzet om mijn online bekendheid te bevorderen. Het is voor mij nog steeds ‘koffiedik’ kijken, het blijft nog steeds gokken, maar dat blijft het altijd met alles in het leven. Wel weet ik dat ik elke dag leer, zeker op het pad van ‘autodidact’ leren kom ik veel dingen tegen. Het is eigenlijk net als met leren lopen. Je valt en staat weer op, je valt en staat weer op. Zo is dat ook met het opzetten van een eigen bedrijf, klanten werven en autodidact leren. Je bereikt successen, komt valkuilen tegen en leert dingen. In mijn reis in de wereld van de online marketing ben ik al veel tegen gekomen. Ook heb ik veel blunders begaan. Blunders die mij veel leed- en tijd hadden kunnen besparen als ik ze had geweten. Net als met die valkuilen kan het je vertragen. Het is ook wel iets positiefs, want het kan je ook veel opleveren. Je weet nu wat je niet moet doen. In dit artikel vertel ik welke blunders ik ben begaan. In de hoop dat jij er iets van leert en ze niet begaat. Op deze manier zul je sneller een succesvolle online marketing campagne op kunnen zetten.

Een goed concept verspreidt zich min of meer vanzelf en levert op die manier ‘verdiend bereik’ op. Helaas zijn er bij aanvang geen garanties. Via media-inkoop bij een magazine of banners op een website realiseer je min of meer stabiel (te voorspellen) bereik. Die garantie biedt een viral niet (Huffen 2015) (Bron: Basisboek online marketing,Marjolein Visser&Berend Sikkenga,Hoofdstuk 5 Klantacquisitie: Online Branding, Blz 191)

Online marketing is een reis!

Ik ben een aantal jaar geleden mijn reis begonnen. Nadat ik besloot dat ik mijn passie voor schrijven ging volgen omdat ik niet meer in de kinderopvang kon werken, begon mijn reis. Eerst ben ik begonnen met webdesign en programmeren. Het was niet iets waar ik echt bewust aan begon, het was iets wat mij werd voorgesteld en waar ik inrolde. Het was een reis waaraan ik begon omdat ik niet verder kon met mijn oude werk. Het heeft mij veel moeite gekost om het te accepteren en mijn weg te vinden. Ik zeg alleen altijd een reis is nooit en eindig en je leert van alles wat je tegenkomt. Eigenlijk, ben ik heel dankbaar en ben ik dankbaar voor de reis die ik nu mag maken. Online marketing is voor mij ook een reis en ik ben er samen met webdesign ingerold. Op den duur kreeg ik opdrachten en mocht ik gaan schrijven. Zo leuk, al heeft het mij ook veel bloed zweet en tranen bezorgd. Na het vele schrijven besloot ik dat online marketing ook wel een weg was. Een land waar ik heen wou gaan. Ik verkende de wereld van online marketing en kwam tot de conclusie dat het de reis was waar ik mee verder ging.

Zodoende zette ik Mirweb op en begon ik voor sommige bedrijven de online marketing te verzorgen. Om wat meer werkervaring op te doen heb ik ook vrijwilligerswerk gedaan bij het COC. Door voor hun de social media te verzorgen heb ik veel meer inzicht gekregen en het heeft mij heel veel inzicht opgeleverd. Verder ben ik veel online cursussen gaan volgen en heb ik veel geleerd. Alles wat ik leer pas ik toe in mijn online marketing campagnes. Sommige dingen gaan goed, sommige dingen gaan minder. Ik ben ook veel blunders begaan. Blunders die veel vertraging hebben opgeleverd. Deze blunders deel ik graag in dit artikel. Zo hoop ik dat jij met deze blunders wordt behoed voor de fouten die ik heb gemaakt.

Goede online marketing: Behoed je voor deze 5 blunders!

Blunder 1: Je doelgroep niet specifiek genoeg in kaart brengen.

Voor mij is het best wel lastig om mijn doelgroep in kaart te brengen. Ik vind het nog steeds lastig. Ik wil online marketing voor online bedrijven doen, maar er zijn zoveel bedrijven waarvoor dat kan. Het is lastig om er een niche in te vinden, zeker als starter want alles is een potentieel klant. Toch, ben ik hier echt mee in de mist gegaan. In mijn ogen was iedereen een potentieel klant. Zo erg dat ik lukraak alle social media kanalen in ging zetten en allerlei content maakte voor mijn online marketing campagne. Ik dacht als ik dit maar gewoon online zet dan bereik ik mijn klanten vanzelf wel. Nou dit werd een grote blunder. Ik stak er enorm veel tijd in. Vooral in mijn Instagram campagne, want die was hot, dus ik zou er wel veel klanten mee krijgen. Instagram is booming in mijn ogen dacht ik toen. Ik bombardeerde het vol met content. Ik kreeg veel views, maar verder geen klanten en het werd ook niet doorgestuurd. Vaak waren het Engelse of Indische mensen die mijn afbeelding leuk vonden en het dan maar leuk vonden. Verder leverde het niet op. Was dit nou mijn doelgroep dacht ik? Bereik ik hier nu echt iets mee. Ik was er uren mee bezig geweest en ik had echt veel aandacht in mijn content gestoken. Het hoorde ook bij mijn plan voor online marketing. Teleurgesteld besloot ik om te stoppen met Instagram, dit na een half jaar, nadat ik wel veel mensen erbij had, maar echt totaal geen klanten of meer likes. Het was voor mijn een blunder. Ik dacht Instagram is booming, dus werkt voor iedereen. Ik had duidelijk mijn doelgroep niet goed in kaart gebracht en besefte dat bedrijven helemaal niet op Instagram gaan zitten kijken. Nu vier jaar verder heb ik geen Instagram meer en zet ik alleen nog de kanalen in waarvan ik denk dat die werken. Ik had niet genoeg naar mijn doelgroep gekeken. Ik had mij niet genoeg verdiept in mijn doelgroep. Hierdoor ben ik lukraak maar wat gaan maken en online gaan zetten. Het heeft mij veel energie gekost. Als ik mezelf meer in mijn doelgroep had verdiept, had ik geweten dat mijn klanten niet op Instagram zitten. Mijn online marketing campagne had eerder van start kunnen gaan als ik mijn doelgroep duidelijker in kaart had gebracht.

Blunder 2: Berichten op de verkeerde tijd geplaatst!

Soms denk ik wel eens waarom zetten mensen cursussen online als ze je het verkeerde leren. Is het gewoon voor hun om klanten te krijgen? Ik wil online marketing leren, dan verwacht ik ook dat het juiste online wordt geplaatst. Zo las ik een keer in een webinar dat het belangrijk is om je berichten frequent en vaak te plaatsen. Hoe meer, hoe beter, hoe vaker en frequenter hoe meer mensen het zien. Tijd maakt niet uit, want mensen zien het toch wel. Ik weet echt niet meer waar ik het vandaan heb gehaald, maar ik las het en dacht: “Dit ga ik doen.” Nou dit heb ik geweten. Ik heb enorm veel berichten gemaakt, deze online geplaatst midden in de nacht, uiteindelijk had ik helemaal geen views. Ik besloot om het rond lunchtijd te proberen en ik kreeg enorm veel views, likes en reacties. De tijd deed er dus wel degelijk om, anders is een bericht al oud en gaat het weg. Mijn grote blunder, was nu dus mijn grote les. Nu plaats ik mijn content altijd op de juiste tijd.

Blunder 3: Het verkeerde kanaal kiezen!

Ik heb het hierboven al even beschreven. Eigenlijk, is het hetzelfde als het kiezen van de verkeerde doelgroep. Ik koos voor het verkeerde kanaal. Ik stak er zeker een half jaar aan energie in en toen bleek mijn doelgroep daar niet te zitten. Ik heb vaker gehad dat sites of cursussen adviseren om op veel social media in te zetten. Nou dat is enorme onzin en het werkt juist averechts.

Blunder 4: Teveel inhoud!

Keep it short and Simple! Dat is een uitspraak die lijkt op ‘Less is More’. Toch, is het wel zo. Hoe minder je in je content plaatst, maar wel concreet bent, hoe meer succes je hebt. Mensen willen snel lezen, mensen willen snel dat je to the point komt. Ik heb eens een afbeelding gemaakt met een heel verhaal in de afbeelding. Deze werd niet gelezen. Mijn afbeelding met heel weinig tekst werd zelfs gedeeld. Voorkom deze blunder en bespaar tijd. Less is inderdaad More!

Blunder 5: Content die al bestond!

Ik dacht in het begin dat als ik maar content zou plaatsen dat ik wel klanten kreeg. Zo kom ik ook hoog in ‘Google’ dacht ik. Niets is minder waar. Het heeft ervoor gezorgd dat ik content ging maken waarvan ik dacht die word veel opgezocht, dus mensen willen deze lezen. Uiteindelijk, schreef ik content die was aangepast, die al bestond. Ik kreeg zelfs commentaar van mensen die zeiden: ‘Ja, dit weten we al, breng eens iets nieuws.’ Het heeft mij veel dagen schrijven gekost. Een grote blunder dus door niet origineel te zijn en maar te geloven in wat mensen zeggen. Nu probeer is steeds meer om vanuit mijn hart content te schrijven. Het is mijn nieuwe strategie in mijn online marketing campagne. Ik hoop dat mensen nu meer leren van mijn kwetsbaarheid en meer succes bereiken. Mij heeft het in ieder geval al wel meer gebracht, door steeds meer content te ontwikkelen, zonder op het internet te kijken en puur zelf te schrijven.

In mijn reis in de wereld van online marketing maak ik nog steeds blunders. Ik leer alles zelf autodidact en ik groei in mijn proces. Ik werk met liefde aan mijn bedrijf en groei elke dag. Ik ben trots op wat ik nu heb bereikt en wil jou dit ook graag leren. Wil jij hulp? Wil jij meer informatie? Neem dan contact met mij op.

Lees ook mijn artikel op LinkedIn over mijn valkuilen. Dit helpt jou om op het rechte pad te blijven en een succesvolle online marketing campagne op te zetten. Lees ook mijn artikel over hoe ik ben begonnen als online ondernemer. Zo kom je wat meer te weten over mijn achtergrond.

Please follow and like us:
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
LinkedIn
Share