Social media is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Dit is ook niet zo vreemd, daar steeds meer mensen gebruik maken van social media. Meer dan de helft van de Nederlanders maakt minimaal drie keer per week gebruik van social media. Het kan gaan om iets opzoeken, of het kan gaan om het lezen van berichten, of het spelen van spelletjes. Het is geheel afhankelijk van persoon natuurlijk. Hoe dan ook steeds meer mensen zoeken alles op via internet en ook via social media. Het is dan ook niet zo vreemd dan adverteerders inspelen op deze trend. Om deze reden is het belangrijk dat u nagaat denken over het gebruik van social media binnen uw bedrijf. Veel bedrijven beschikken over een social media account, toch zijn er nog steeds bedrijven die dit kunnen verbeteren. Helaas, hebben veel bedrijven hier geen tijd voor. Daarom is er social media beheer uitgevonden. Veel bedrijven besteden dit uit en zorgen ervoor dat bedrijven online bekendheid genereren door middel van een actief social media kanaal. In dit artikel vertel ik uw alles over social media beheer en geef ik antwoord op de vraag:

“Waarom is social media beheer belangrijk?”

Wat is social media?

Social media bestaat uit diverse online platformen voor gebruikers. Zij kunnen zonder tussenkomst van een professionele tekstschrijver of redactie de inhoud verzorgen. Social media is ontwikkeld om online interactie te creëren. Op deze manier kunnen mensen online op zeer eenvoudige wijze: het nieuws volgen, gesprekken voeren, informatie uitwisselen en discussies houden. Natuurlijk omvat social media nog veel meer. Dit komt omdat er diverse platforms in omloop zijn. Veel gebruikte social media platforms zijn:

Wat is social media beheer?

Social media beheer is niets anders dan het beheren van uw social media. Het is belangrijk om een actief social media kanaal te hebben als u social media marketing in wilt zetten. Social media is snel en berichten blijven niet zoals billboards lang staan. U moet daarom continu inspelen op uw klanten en deze van de juiste content voorzien. Daarom is het van belang dat er continuïteit in zit. Op deze manier wek je interesse en krijg je eerder geïnteresseerde die u echt gaan volgen. U dient dus uw social media account te beheren voor continuïteit. Hier gaat veel tijd inzitten. Het beheren van een social media kanaal is dus eigenlijk het garanderen van de continuïteit en het actief houden van het kanaal. Dit gaat doormiddel van het plaatsen van de juiste content en verhalen.

Hoe gaat social media management in zijn werk?

Social media management is een sjiek woord voor social media beheer. U bent als het ware de manager van de social media. Indien u uw social media kanaal wilt gaan beheren is het van belang dat u de keuze maakt en u zelf de volgende vragen stelt:

  1. Beheer ik het social media kanaal zelf?
  2. Lever ik de content en laat ik het kanaal gedeeltelijk beheren door een expert?
  3. Besteedt ik alles uit aan een expert?

Het is belangrijk dat u weet wat u wilt. Op deze manier weet u ook hoe u uw beheer in elkaar kunt zetten. U kunt ervoor kiezen om het beheer helemaal zelf te doen. Het voordeel hieraan is dat u totale zeggenschap hebt en eventuele kosten kunt besparen. Echter, gaat dit niet helemaal op, want u bent hier erg veel tijd aan kwijt, deze tijd had u aan uw eigen werk kunnen besteden. Zo loopt u juist omzet mis. U vindt het wellicht niet leuk en bent niet met uw vakgebied bezig. Indien u zelf de content levert en het gedeeltelijk uitbesteedt; bespaart u veel tijd, bespaard u veel kosten en kunt u bezig zijn met uw eigen vak. U kunt er ook voor kiezen om het helemaal uit te besteden. In dit geval kan Mirweb u helpen. Mirweb gaat met u in gesprek en bespreekt met u al uw wensen. U vertelt aan Mirweb:

  1. Wat uw visie is.
  2. Wat uw doel is.
  3. Wat u voor ogen heeft.
  4. Wat uw budget is.

Aan de hand van bovenstaande punten stelt Mirweb een plan op. U kunt bij Mirweb kiezen voor een zogenoemd basis pakket. Mirweb plaatst dan voor €60,- elke week 3 berichten op een social media kanaal. Dit zijn echt basis berichten en kunnen er als volgt uitzien:

U kiest er zelf voor of u de foto’s aanlevert. Of dat Mirweb gratis foto’s pakt van stock-sites of dat Mirweb voor u foto’s in stock-sites mag uitzoeken. Deze afbeeldingen zijn niet gratis en zijn voor uw rekening. U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een fotograaf in te huren. MIrweb die plaatst in ieder geval de berichten, indien gewenst plaatst Mirweb ook reacties en neemt ze alles van u over. Dit gaat in overleg.

Wat zijn de voordelen van social media management?

Social media management kent vele voordelen zoals:

  • Het scheelt u tijd.
  • U kunt met uw eigen vak bezig zijn.
  • Het kost u geen omzet.
  • Mirweb neemt al uw zorgen uit handen.

Hoe beheert u een social media kanaal?

Mocht u er toch voor kiezen om het social media beheer zelf te doen, dan beheert u een kanaal op de volgende manier:

  1. Stel een doel- en visie op.
  2. Doe een kort markt onderzoek.
  3. Schrijf duidelijk op wat u klanten verwachten.
  4. Schrijf uw verwachtingen op.
  5. Maak een planning.
  6. Creëer content.
  7. Plaats de content.

Hoe kunt u het beste uw klanten te woord staan?

Social media kan ook handig zijn om uw klanten te woord te staan. Dit wordt ook wel webcare genoemd. U kunt dit doen door middel van :

  • Whatsapp
  • Facebook- en Facebookmessenger
  • E-mail

Op deze manier kunt u reageren op de reacties- en vragen van uw klanten.

Hoe leeft u zichzelf in in uw klanten?

Eigenlijk moet u doen alsof u uw klant bent. Wat zou u willen? Wat wilt uw klant? Stel deze vragen aan uzelf en kijk wie uw klanten zijn. Zo kunt u op uw klanten aansluiten.

Wat moet u doen als een klant negatief reageert?

U moet ten alle tijden begripvol en rustig reageren. Luister naar de klant en communiceer duidelijk. Praat beiden en zoek een oplossing voor het probleem.

Schakel een expert in!

Zoals u heeft kunnen lezen is social media beheer niet zo moeilijk. Er gaat alleen heel veel tijd in zitten. Daarom is het van belang dat u informatie inwint en een eventuele expert inschakelt. Op deze manier kunt u een actief kanaal krijgen en meer verkeer naar uw website. U kunt de klantenbinding verbeteren en uiteindelijk krijgt u meer bekendheid. Zowel online- als offline. Laat u adviseren. Neem contact op met Mirweb en kies voor een betaalbare service.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)