Het juiste zoekwoord staat ergens verstopt. Vindt jij het juiste zoekwoord. Alles over zoekwoorden.

Nu zit ik hier achter mijn laptop, na te denken over dit artikel, ik vraag mezelf af wat ik nu wil gaan schrijven. Voordat ik aan deze tekst begon ben ik opzoek gegaan naar zoekwoorden. Woorden die er voor zorgen dat Google mijn website kan vinden. Woorden voor de zogenaamde zoekmachine optimalisatie, ofwel “SEO”. Ik heb al veel teksten geschreven, dus echt inspiratie voor zoekwoorden heb ik niet. Toch ging er bij mij ineens een lampje branden: “ Waarom zoek ik een ander zoekwoord?”  Klanten willen iets weten over zoekwoorden, dus eigenlijk is het woord zoekwoord zelf het woord dat ik als zoekwoord kan gebruiken. Als klanten namelijk iets willen weten over zoekwoorden, dan is het woord “zoekwoord” het zoekwoord. Eigenlijk heel logisch, zo nu kan ik verder, want ik heb gelijk een onderwerp voor dit artikel. 

Wat zijn zoekwoorden? 

Ik heb het al in eerdere Blog’s uitgelegd. Toch even een korte samenvatting. Zoekwoorden zijn woorden waarop mensen in Google zoeken. 

Waar dient een zoekwoord voor?

 Een zoekwoord is belangrijk. Mensen zoeken op bepaalde woorden, “ het zogenoemde zoekwoord”, en worden door die woorden in te typen door Google naar een lijst met relevante websites gestuurd. 

Waarom zou je zoekwoorden gebruiken? 

Je kunt Google zien als een grote moeder robot op het digitale web. Ik noem haar altijd de moeder spin. Deze stuurt kleine robots (zoek spinnen) naar het grote “ World Wide Web”, zij scannen alle artikelen op potentiële zoekwoorden, en kijken naar de woorden die mensen op Google intypen. 

Zo speuren zij over het net en vinden de woorden waar mensen veel op zoeken: “het zoekwoord”. 

Hoe vind je de juiste zoekwoorden? 

De juiste zoekwoorden vind je door gebruik te maken van “zoekwoorden tools”, geavanceerde software die uitzoekt waar mensen veel op zoeken. Typ in zo’n tool bijvoorbeeld: “ ijs eten”, je krijgt dan een overzicht met het:

  • Zoekvolume (aantal mensen war daarop zoekt)
  • Of het veel gebruikt wordt door andere website’s. In dit geval of er veel concurrentie is voor dat zoekwoord.
  • Hoeveel het zoekwoord kost per klik om te adverteren met dat woord.
  • Zoekwoorden suggesties 

Hoe gebruik je zoekwoorden?

 Vroeger pakte men alle mogelijke zoekwoorden en propte hun hele tekst daarmee vol. Daar trapt Google niet meer in. Je kunt beter een relevant onderwerp bij dat zoekwoord bedenken, daar schrijf je dan over. Je hebt bijvoorbeeld een webshop waar je schoenen verkoopt. Je kunt dan over schoenen schrijven, maar je kunt ook schrijven over hoe je zweetvoeten in schoenen voorkomt. Mensen zoeken dan bijvoorbeeld op zweetvoeten en worden naar jouw website verwezen. Jij geeft informatie over zweetvoeten. Ze vinden dan gelijk jouw website en zo creëer je bekendheid. 

Bestaat het juiste zoekwoord? 

 Het juiste zoekwoord vinden blijft altijd een gok. Het is in ieder geval belangrijk dat je een zoekwoord pakt dat:

  • Veel voorkomt
  • Niet te veel concurrentie heeft
  • Een aanliggend zoekwoord vinden dat je ook naar de website leidt zoals het zweetvoeten verhaal.

Hoe dan ook, volg je gevoel, doe research en schrijf teksten rondom het zoekwoord. Zo krijg je vanzelf meer verkeer.

Please follow and like us:
Follow by Email
Twitter
Visit Us
Follow Me
LinkedIn
Share